>Amweb.nl: PSD2 is onderweg; ‘Wij willen specifiek kunnen zien dat het je caravanverzekering is’

Amweb.nl: PSD2 is onderweg; ‘Wij willen specifiek kunnen zien dat het je caravanverzekering is’

Bron: https://www.amweb.nl/branche/nieuws/2018/11/psd2-is-onderweg-wij-willen-specifiek-kunnen-zien-dat-het-je-caravanverzekering-is-101114094?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.174377634.1088936625.1544037026-587662065.1544037026

PSD2 komt eraan. De ‘herziene richtlijn betaaldiensten’ wordt 4 december behandeld in de Eerste Kamer. Als banken de tijd hebben gehad om hun systemen geschikt te maken, kunnen vanaf volgende zomer andere partijen dan banken betaaltransacties van particulieren analyseren. Op Emerce Finance in Amsterdam werd alvast een vooruitblik gegeven op wat dat betekent. Adviesproducten kwamen opvallend vaak terug als voorbeeld in de presentaties. “Er ontstaan organisaties die we ons nu überhaupt nog niet voor kunnen stellen.”

Een gemiddeld gezien doet zo’n tweeduizend transacties op een betaalrekening per jaar. Met die data kun je als klant zelf aan de slag om inzicht te krijgen in je financiën. Elke grote bank heeft wel een boekhoudapp waarmee je labeltjes kunt hangen aan je transacties. Handig om te weten hoeveel je precies kwijt bent aan kleding of boodschappen. Via PSD2 kan dat geautomatiseerd en beter.

Uit die tweeduizend transacties valt veel meer data te halen dan alleen inkomsten en uitgaven. Je kunt er een persoonlijk profiel mee opstellen waar Google jaloers op is. Je BSN zit erin, je NAW-gegevens en uit de storting van de kinderbijslag haal je de gezinssamenstelling. Uitgaven kunnen verregaand uitgesplitst worden. Wat geef je uit aan voetbal, OV, woninginrichting? Bij welke winkels geef je het uit? “Wij kunnen 92 tot 94 procent van de transacties categoriseren”, zegt Bart den Hollander, directeur van softwarebedrijf Invers.

Enabler

Het bedrijf van Den Hollander is een zogeheten ‘enabler’ van fintechs. Als een consument toestemming geeft aan een derde partij om een analyse te laten uitvoeren op zijn persoonlijke betaalgegevens, dan kan het Invers-platform LinX die gegevens ophalen bij de bank en daar een gespecificeerde rapportage van doorsturen aan de fintech.

Het categoriseren van Invers gaat dus veel verder dan de kopjes ‘boodschappen’ die je zelf maakt. “Wij maken geen stapeltje verzekeringen, wij willen specifiek kunnen zien dat het gaat om je caravanverzekering.” Den Hollander kan een transactie nu geautomatiseerd indelen in 150 verschillende categorieën. Eenmaal gecategoriseerd verraadt een transactie nog meer informatie. De premie-inning van je autoverzekering geeft de prolongatiedatum van de polis prijs, maar bijvoorbeeld ook je kenteken en APK-vervaldatum.

De mogelijkheden zijn volgens Invers eindeloos. “We leren elke dag van onze opdrachtgevers”, zegt Den Hollander. “Kunnen we dit niet doen? Of kunnen we deze informatie niet combineren? Er zit zoveel data in die gegevens die op allerlei momenten en manieren interessant en relevant kunnen zijn.”

‘Stap direct over’

Marketing Manager Arash Poorasadi krijgt het woord om te laten zie hoe een afnemer van hun PSD2-rapportages die zou kunnen verwerken in een app. De applicatie vraagt om te koppelen met de bank en categoriseert alle inkomsten en uitgaven. “In je inbox krijg je ook adviezen”, zegt Poorasadi. Bovenin beeld van de fictieve app verschijnt het logo van Independer met de boodschap: “Je betaalt onnodig veel voor je autoverzekering. Stap direct over.” Klik je het aan, dan vraagt de applicatie om eenmalig je transactiegegevens ook te delen met de online tussenpersoon.

Je betaalt onnodig veel voor je autoverzekering

“Er ontstaan organisaties die we ons überhaupt nog niet voor kunnen stellen”, zegt Poorasadi als hij denkt aan wat er allemaal kan. In een andere zaal van Pakhuis de Zwijger presenteert Patrick Sanwikarja van product designer Fabrique zijn toekomstvisie. De organisatie die in zijn visioen met PSD2 alle bankenapps overbodig gaat maken is wel voorstelbaar, want het is een bestaande: Paypal. Al zou het wat hem betreft ook een andere grote speler kunnen zijn. Dat Paypal geen bank is, doet er volgens hem niet toe. “Uber heeft ook geen taxi’s en Airbnb geen appartementen.”

Bank agnostic

Om een zogeheten ‘bank agnostic app’ te gebruiken, hoef je niet weg bij je eigen bank. De gegevens van je betaalrekeningen bij verschillende aanbieders kunnen met PSD2 ingeladen worden in één allesomvattende app. Zoals Spotify de app is voor muziek.

“Als ik geëntertaind wil worden, dan zet ik Netflix aan. Als ik straks iets met mijn financiën wil doen, dan open ik mijn financiële app”, schetst Sanwikarja zijn toekomstbeeld. De UX-designer raadt banken en verzekeraars daarom aan om niet te investeren in eigen online portalen, maar plugins te ontwikkelen voor de app die straks de standaard wordt. Die integratie is volgens hem de kracht van de PSD2-ontwikkelingen. “In de context van je app kun je voorstellen krijgen op je autoverzekering. Al je communicatie met de verzekeraar kun je voeren binnen de app.” Volgens Sanwikarja is dat geen ‘nare droom’, want het gebeurt al. “Schadeclaims indienen en afwikkelen gaat al via Fintonic, een Spaanse app.”

Integreren

Het is opvallend hoe vaak adviesproducten worden aangehaald in presentaties over de mogelijkheden van PSD2. Is dat een kans of bedreiging? “Een adviseur moet PSD2 niet defensief benaderen”, zegt Den Hollander. “Die analyses en rapportages op je betaalgegevens komen er toch wel.” Volgens Den Hollander is het aan financieel planners om de mogelijkheden te integreren in hun dienstverlening.

Pensioen is een voorbeeld. Het is lastig om mensen geld opzij te laten zetten voor hun pensioen. Volgens Den Hollander kun je met een analyse van je betaalgegevens het beeld omdraaien. “Je hebt 100 euro ‘left to spend’, wat wil je daar mee doen?” Als je vervolgens meteen inzicht hebt in wat nu je maandelijkse uitgaven zijn en hoe je financiële situatie eruit ziet na je pensionering, dan zou je misschien andere keuzes maken.

Hypotheek

Vanuit de hypotheekbranche zijn er ook veel kansen. “Als je alle info meteen digitaal beschikbaar hebt, kan het proces veel sneller.” Loonstroken zijn niet meer nodig als je met een druk op de knop inzicht hebt in de salarisgegevens van een aanvrager. Geldverstrekkers weten Den Hollander al goed te vinden. “Vanuit die hoek is er heel veel belangstelling.”

2018-12-19T13:40:05+00:0010/12/2018|Betaaldiensten, FinTech, Geen categorie|