BNR: Privacyridders

Bron: https://www.bnr.nl/podcast/paul-laseur/10383229/privacyridders

Hoelang moeten de banken nog in de hoek staan en zich schamen, voordat ze weer een klein beetje van ons vertrouwen hebben terugverdiend? Na meer dan tien jaar onafgebroken bank bashing hebben ze hun lesje nederigheid hopelijk wel een keer geleerd.

PrivacyriddersToch is het wantrouwen, tegen feitelijk alles waarmee banken op de proppen komen, nog altijd gigantisch. Zoals de op zichzelf volkomen onschuldige plannen van ING, om betaalgegevens van klanten te gaan gebruiken om hen persoonlijke aanbiedingen te doen. Het voornemen waarmee de bank een maand geleden naar buiten kwam raakte opnieuw een open zenuw in de samenleving. En vorige week liet de Autoriteit Persoonsgegevens weten dat het aanbieden van passende financiële producten door banken, op basis van onze bij- en afschriften,waarschijnlijk in strijd is met privacy-regels. Flauwekul, natuurlijk.

Het gaat de privacywaakhond ineens te ver, wanneer een klant die een vliegticket koopt via z’n ING betaalrekening, daarop direct een aanbieding krijgt voor een passende reisverzekering, ook van ING natuurlijk. Of dat de bank een speciale studentenrekening voorstelt, aan klanten die vanaf september ineens studiefinanciering binnenkrijgen. Maar zo gek is dat toch niet? Wat we vroeger service zouden noemen is ineens een inbreuk op de privacy. Je kan het ook omdraaien:Belachelijk dat banken dit niet allang deden. Want werkelijk iedereen doet het, al jaren. Boek maar eens een vlucht via Cheaptickets.nl of bij Easyjet. Dan krijg je automatisch het hele pakket aangeboden, van huurauto tot hotelovernachtingen annuleringsverzekering op de koop toe. De bonuskaart van Albert Heijn, de kluspas van de Gamma, al die godvergeten cookies die je nog wekenlang lastigvallen met pop-ups van speciale aanbiedingen. Het meest irritant zijn nog wel de aankoopsuggesties die worden vergezeld van het zinnetje: ‘Andere klanten kochten ook…’ Het zijn allemaal persoonlijke aanbiedingen op maat, gebaseerd op jouw bestedingen.

Ik zie geen reden anders om te gaan met financiële producten, dan met al die andere goederen en diensten die ons voortdurend worden aangeboden op basis van uitgavenpatroon en koopgedrag. Sterker nog: ik heb liever dat mijn eigen bank, die ik al mijn betalingsverkeer en spaargeld heb toevertrouwd, discreet meekijkt in mijn financiële huishouding en af en toe een verstandige suggestie doet. Dan die hele shitload aan reclame en advertenties van alle kanten, voor spullen waar ik echt niet op zit te wachten. Dat is niets anders dan een gepersonaliseerde, online versie van de huis-aan-huis krantjes en reclamefolders van vroeger. Als je daar geen zin in hebt plak je toch gewoon een digitale NEE-NEE sticker op je virtuele brievenbus?

Het is hoogtijd dat het consumentenbankieren meegaat in het digitale tijdperk. Als we banken nóg meer afknijpen krijgen Facebook en Amazon helemaal vrij spel. Tenzij we ons spaargeld weer in een oude sok stoppen of onder het matras bewaren.