Emerce: Life Coaches, de toekomst van consumentenbanken?

Bron: https://www.emerce.nl/achtergrond/life-coaches-toekomst-consumentenbanken

Je banktransacties en dagelijkse uitgaven zijn een weerspiegeling van je leven. Ze bieden inzicht in je levensstijl, interesses, spaar- en uitgavegedrag en spelen ook een verhelderende rol in andere gebieden zoals gezondheidszorg, reizen, vrije tijd, eten, diensten, enzovoorts. Iedereen die een overzicht heeft van je uitgaven- en inkomstenpatroon, heeft een duidelijk idee van wie je bent als persoon en kan je daardoor helpen je leven beter te leven. Zoals een coach, klaar om in te springen waar het nodig is.

Historisch gezien behoorde het betaalverkeer toe aan het monopolie van de banken. Alleen heeft het gebied onlangs de aandacht getrokken van de GAFA- en BATX-bedrijven omdat het voor hen sinds kort mogelijk is de rekeninginformatie van consumenten in te zien zonder een bankvergunning op zak te hebben.

Doordat derde partijen dus de digitale toegang krijgen tot je betaalrekening dankzij de nieuwe Europese betaalrichtlijn, Payment Services Directive Two (PSD2), is het mogelijk dat het bijna-monopolie van de banken aan zijn einde komt. Door deze richtlijn kun je andere applicaties dan die van je eigen bank gebruiken om je financiën te beheren en kun je bankkaarten van onafhankelijke spelers aan je bestaande accounts koppelen.

Nieuwe spelers staan te trappelen

Een gebied met zoveel zakelijk potentieel blijft niet lang onbenut. Nieuwe bemiddelaars zullen snel opduiken, die je hulp bieden bij alledaagse activiteiten. Deze bemiddelaars, Life Coaches genoemd, zullen je adviseren bij het slimmer uitgeven van je geld. Dat wil zeggen: advies geven dat overeenkomt met je interessegebieden, waarden en toekomstplannen, maar ook bijvoorbeeld helpt om efficiënt te sparen, leningen terug te betalen, onnodige abonnementen af te zeggen of je maandelijks eindsaldo te voorspellen. Het worden partners in het alledaagse leven door op je bewuste en onbewuste wensen en behoeftes in te spelen.

Wie wordt de Life Coach?

Maar wie is in de juiste positie om dit gebied te veroveren en dé Life Coach van morgen te worden? Op eerste gezicht lijken dat banken te zijn, doordat zij al jarenlang inzage hebben in je betaalgedrag. Om een essentiële plek in te nemen in het dagelijks leven van de klant, is het echter nodig dat zij eerst hun strategische bedrijfsdoelstellingen herzien. Digital is een belangrijk onderdeel om zich hierin verder te ontwikkelen, en een stap verder te gaan dan het geven van momentgebonden advies (wat in de tijd van uitsluitend direct contact met de adviseur, de enige optie was). Qua digitale strategie is het belangrijk dat banken hun producten en diensten niet naar de klanten toe te pushen, maar eerder een ondersteunende rol als coach bekleden. Zo kunnen ze een centrale positie innemen in het dagelijks leven van de klant.

Andere bedrijven kunnen hun eigen troeven inzetten bij de ontwikkeling van een Life Coach en hebben daarbij ook hun eigen belangen waarmee ze rekening moeten houden. Denk hierbij aan verzekeringsmaatschappijen, telecomspelers, distributeurs, startups en grote technologiebedrijven zoals GAFA of BATX, die door PSD2 de ideale toegang tot deze wereld hebben gekregen.

De strijd tussen AISP’s / PISP’s is zelfs al begonnen:

  • Yolt, ING’s coach in het Verenigd Koninkrijk, werd gelanceerd om de relaties met klanten van de Engelse banken te verbeteren en is van plan zijn diensten uit te breiden naar Frankrijk en Italië.
  • ABN AMRO heeft Grip opgezet, een dienst die jouw uitgaves overzichtelijk in categorieën plaatst.
  • Daarnaast bestaan er al verschillende onafhankelijke AISP’s / PISP’s die dezelfde weg volgen zoals Tink in Scandinavië, Fintonic in Spanje, Bankin’ in Frankrijk, of Numbrs in Duitsland

Al deze initiatieven zijn slechts voorlopers van de Life Coach.

De komende achttien maanden zullen cruciaal blijken in de strijd tussen enerzijds het traditionele bankieren, gericht op accountbeheer, sparen en lenen, en anderzijds de eerste Life Coaches, die op een holistische manier financiële diensten aanbiedt voor het post-PSD2- en GDPR-tijdperk. Daarnaast is er een grote kans dat een speler op Europees toneel actief wordt, doordat dit gebied nog niet gereguleerd is op nationaal niveau. Dit moet echter snel gebeuren, voordat een Amazon hier ook zijn zinnen op zet.