Forum Algemeen Hoe voorkom ik dat mijn informatie lekt via toestemming van anderen

• Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Beste,

Graag wil ik weten of en hoe voorkomen wordt dat mijn transactie data bij instellingen komt waarvoor ik geen toestemming heb gegeven omdat anderen mijn transacties met hun wel deelt met die instelling.

Worden mijn gegevens dus anoniem gemaakt ? En zo ja hoe?

Met vriendelijke groet,

Y. Bakker

• Geert BlomGeert Blom (Enigma Consulting)
    PSD2-expert
    Aantal berichten: 12

Beste heer / mevrouw Bakker,

wij raden u aan om deze vraag neer te leggen bij de betaaldienstaanbieder(s) waar u uw betaalrekening(en) aanhoudt.

met vriendelijke groet,

Geert Blom

• y bakkery bakker
      Deelnemer

Beste,

Dat heb ik al gedaan maar die snappen de vraag niet.

Met vriendelijke groet,

Hans

• Arco WitterArco_King_Software
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Korte antwoord: ‘Niet’.
    Langere antwoord: Dat is de verantwoordelijkheid van diegene met wie je deelt. (Geheimhouding en meldingsplicht bij hacks) Kortom: dit kun je niet anders voorkomen dan niet toe te stemmen.

Dit baart mij ook grote zorgen. Als voorbeeld: Om je administratief pakket automatisch je transacties van de Bunq te verwerken, dien je toestemming te geven. Echter, die toestemming moet je geven aan een rekeninghouder die zijn rekening uiteraard ook alleen via zijn mobiel kon aanmaken en kan onderhouden. Als gevolg daarvan krijgt diegene van wie die bankrekening is, nu ALLE TRANSACTIES VAN ALLE KLANTEN die toestemming hebben gegeven, zonder deze zelfs maar te kunnen uitfilteren. Een ronduit belachelijke manier.
    Wij hebben dat nu opgelost door een mobiel aan te schaffen en die in een kluis te bewaren, zodat we nog wel onderhoud op de bankrekening kunnen plegen, maar slechts enkele bevoegden hier toegang toe hebben.

• y bakkery bakker
      Deelnemer

U begrijpt mijn vraag niet.

Stel ik geef geen enkele organisatie om mijn transacties te delen en ik geef geen enkele organisatie toestemming om mijn transacties in te zien.

Nu maak ik 100 Euro over aan Piet. Piet geeft wel toestemming om zijn gegevens te delen met een organisatie B. Hoe voorkom ik dat mijn gegevens van deze transactie niet bij organisatie B terecht komt via Piet.

• Jaco BoosterBooster
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Dit is helaas niet te voorkomen. De psd2 verplicht de banken de transactie data te leveren aan de TPP (derde commerciele partij). Er is wel discussie over sensitive data (de data waar jij naar refereert behoort tot die categorie) en hoogstwaarschijnlijk zullen banken de data gefilterd of geanonimiseerd moeten doorgeven. Zeker ook met de GDPR (europese pricacy regelgeving) die volgend jaar erbij komt is deze discussie nog niet beslecht…

• Ben Van den BroekBvdBroek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Misschien goed om deze vraag ook bij de autoriteit persoonsgegevens neer te leggen, die heeft al eerder aangegeven zich niet gebonden te voelen door hetgeen DNB in het kader van PSD2 voorschrijft respectievelijk adviseert in het kader van privacybescherming zie https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/ap-adviseert-over-wetsvoorstel-psd2

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.