Forum Transparantie betaaldiensten onbemand tanken (kaarthouder duidelijkheid)

• Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Zoals ik het zie geeft PSD2 meer duidelijkheid aan de accounthouder/kaarthouder over wat er met zijn rekening gebeurd.
    Als bij een onbemand tankstation een authorisatie wordt gestart (na invoer van PIN), dan wordt er een bedrag op de rekening “gereserveerd”, het is geen echte reservering maar een Deferred Payment (pre-authorisatie).
    Wat geeft PSD2 nu hier over aan?
    Mijn vraag gaat met name over wat de kaarthouder aan gaat:
    – moet de kaarthouder zien welk bedrag gereserveerd gaat worden?
    – mag dat b.v. door een sticker op de pompinstallatie die aangeeft dat er een vast bedrag wordt gereserveerd?
    – moet de kaarthouder een bedrag kunnen kiezen?
    bv dat hij maar voor 10,- wil tanken omdat wellicht het hogere authorisatie bedrag geweigerd zou worden, door een laag saldo

Ik hoop dat jullie mij hier duidelijkheid in kunnen geven op basis van regels uit de RTS, met zo min mogelijk interpretatie.

• Geert BlomGeert Blom (Enigma Consulting)
    PSD2-expert
    Aantal berichten: 12

Beste Stephan,

Hoewel PSD2 zeker gaat zorgen voor nieuwe mogelijkheden en diensten op gebied van rekeninginformatie brengt de PSD2 in deze specifieke situatie geen veranderingen met zich mee ten opzichte van de huidige situatie. Met betrekking tot reserveringen i.v.m. tanken bij onbemande stations brengt de PSD2 geen verplichtingen met zich mee op gebied van duidelijk maken welk bedrag wordt gereserveerd of keuzevrijheid van het te reserveren bedrag.

met vriendelijke groet, Geert

• Stephan WijnveldStephan Wijnveld
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo Geert,

Nog even een reactie hier op, ik merk dat er wel degelijk invloed is voor onbemand tanken, zie dit PSD2 artikel:
    https://www.lewik.org/term/16553/payment-transactions-where-the-transaction-amount-is-not-known-in-advance-article-75-psd2/

Dit stukje geeft aan dat de kaarthouder toestemming moet geven, dat is bij de huidige tankstations niet zo:
    Where a payment transaction is initiated by or through the payee in the context of a card-based payment transaction and the exact amount is not known at the moment when the payer gives consent to execute the payment transaction, the payer’s payment service provider may block funds on the payer’s payment account only if the payer has given consent to the exact amount of the funds to be blocked.

Zou je hier nog een reactie op willen geven?
    Mijn originele vraag wordt dan weer actueel:
    – moet de kaarthouder zien welk bedrag gereserveerd gaat worden?
    – mag dat b.v. door een sticker op de pompinstallatie die aangeeft dat er een vast bedrag wordt gereserveerd?
    – moet de kaarthouder een bedrag kunnen kiezen?

Bij voorbaat dank!
    gr, Stephan

• Geert BlomGeert Blom (Enigma Consulting)
    PSD2-expert
    Aantal berichten: 12

Hoi Stefan,

hoe dit nieuwe artikel 75 door de wetgever zal worden geïnterpreteerd is ook voor mij een open vraag. Dat geldt evenzeer voor de vraag in hoeverre deze toestemming expliciet of impliciet moet worden verleend. Persoonlijk lijkt mij dat, zonder verdere instructie, deze bepaling via de algemene gebruiksvoorwaarden van een onbemand benzinestation kan worden ondervangen door daarin te stellen dat bij gebruik van de service wordt ingestemd met het tijdelijk reserveren van een bedrag ter hoogte van x. De kaarthouder hoeft mijns inziens de hoogte van het bedrag niet te kunnen kiezen.

Geert

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.