Forum Wet- en regelgeving Betaaldiensten Wat zijn de minimale requirements voor PSD2 om compliant te zijn?

• Auteur
    Aantal berichten: 4

Ik zou graag willen weten aan welke regels, verplichtingen, inrichtingseisen en andere mogelijke requirements waaraan voldaan moet worden om PSD2 compliant te zijn of worden.

• Geert BlomGeert Blom (Enigma Consulting)
    PSD2-expert
    Aantal berichten: 12

Beste Robert

Om PSD2-compliant te zijn is het zaak dat je voldoet aan alle vereisten die in de PSD2 en de daaruit voortvloeiende technische standaarden worden gesteld. De vereisten die specifiek voor jou of jouw organisatie gelden zijn afhankelijk van de rol die jij of jouw organisatie inneemt in het speelveld waarop de PSD2 van toepassing is: voor een bank zijn die die heel anders dan voor een rekeninginformatieaanbieder bijvoorbeeld.

Op deze website vind je al veel terug van de verplichtingen en voorwaarden die aan de verschillende marktpartijen worden gesteld door de PSD2. Mocht je daarnaast nog een specifieke vraag hebben dan zien we die tegemoet!

• Peter de MonyéPDM
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Ik blijf het hele verhaal lastig vinden. Gisteren met ABN gesproken omdat wij transactie willen ophalen voor klanten die ons systeem gebruiken. ABN zegt enkel dat je TPP’er moet worden en een licentie nodig hebt. DNB gebeld daar wordt enkel gesproken over paymend provider. Ik krijg het idee dat het nog niet nog niet helder is?

• Geert BlomGeert Blom (Enigma Consulting)
    PSD2-expert
    Aantal berichten: 12

Via de PSD2 wordt inderdaad geregeld dat, wanneer u zich registreert als rekeninginformatiedienstverlener, u de rekeninginformatie van uw gebruikers kan ontsluiten mits zij daar toestemming voor verlenen.

Om als rekeninginformatiedienstverlener te mogen acteren dient u een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en u te registreren bij zowel de EBA als bij de van toepassing zijnde partij in Nederland.
    Naar verwachting gaat de DNB de instantie zijn die deze registratie gaat faciliteren.

De EBA is de partij die richtlijnen dient te publiceren over de voorwaarden die gelden met betrekking tot de verzekering en de registratieprocedure. Vooralsnog is dit nog niet gebeurd.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.