Forum Access to the Account – XS2A Account information services Welke banken hebben al wat opgeleverd in kader van PSD2?

• Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Het verbaast me dat er zoveel over PSD2 wordt besproken, maar dat er in de praktijk nog zo weinig van te zien is.
    Zo is op de diverse websites van de banken niets terug te vinden over hoe zo’n bank de PSD2 gaat implementeren of al heeft geïmplementeerd.
    Ik neem aan dat de banken weer op eht allerlaatst ‘iets’ beschikbaar zullen stellen, maar zou dat graag anders zien.

Waarom zorgt elke bank niet voor een soortgelijke API-beschrijving zoals bunq die publiceert? Waarom wordt je bij elke bank weggestuurd als het om implementatie van (in eerste instantie) XS2A gaat?

Kortom, kunnen de banken zélf nu eens duidelijk aangeven hoever ze zijn met implementatie en die implementatie ook daadwerkelijk publiceren met tijdlijn en deze up-to-date houden?

• Peter de MonyéPDM
    Deelnemer

Wij zijn nu aan het kijken of we gezamenlijk met andere partijen kunnen optrekken die tegen het zelfde aanlopen en zo informatie gaan delen.

• Arco WitterArco_King_Software
    Deelnemer

@pdm: Kan je daar iets meer over zeggen? Welke partijen bedoel je en welke informatie wil je dan delen?

Het lijkt mij dat de banken nu gewoon moeten rapporteren wat hun API’s zijn, hoe deze zijn aan te roepen en hoe wij, als administratief pakket, toestemming kunnen krijgen (van onze klant, de gebruiker van onze pakketten) om de rekeningafschriften op te vragen en later ook betalingen te kunnen doen.

Als er partijen zjin die deze informatie van een bepaalde bank wel al weet, dan zie ik deze informatie hier graag terug. Is dat wat @pdm bedoelt?

• Peter de MonyéPDM
    Deelnemer

@Arco: banken blijven weerbarstig om al info te geven als het er al is. Bunq heeft het bijvoorbeeld al netjes beschikbaar. https://doc.bunq.com/api/1/page/introduction het gaat mij om de 4 grote banken.

Maar we krijgen ook antwoorden als: dat banken per 13 januari 2018 verplicht zijn om de rekening informatie te leveren. Het kan dus zinvol zijn voor VvEtotaal om te onderzoeken of de koppeling na PSDII te realiseren is. De techniek zal voor veel banken berusten op het gebruik van API’s. Documentatie hierover is echter bij ons nog niet beschikbaar.

Ik ben 4 jaar geleden vertrokken bij een bank. Het blijkt dat de leveranciers van bancaire systemen destijds nu tegen zelfde problemen aanlopen qua documentatie. Ik ben deze nu aan het benaderen om info te delen zodra we wat weten.

• Arco WitterArco_King_Software
    Deelnemer

@pdm: Van bunq zijn we op de hoogte en hebben een koppeling gerealiseerd. We zjin al jaren bezig bij de grote banken om binnen te komen, maar ze willen niet. Soort van protectionisme. ING zegt dit jaar maar enkele koppelingen te kunnen realiseren. Dat is echt te gek voor woorden!
    Ik ben benieuwd of jij meer informatie los kan krijgen.

Overigens hoeft een bank geen API te gebruiken, ze kan ook bijv. een sFTP gebruiken en daar steeds de afschriften in willekeurig formaat neer te zetten. Dat is voor PSD2 al voldoende, helaas. Geen standaardisering, geen verplichting voor bepaalde technieken, PSD2 is feitelijk een ‘advies aan banken om iets te doen’, vergelijkbaar met het volledig niet-gestandaardiseerde SEPA-project. Banken zjin helaas erg goed in traineren.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.